[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 289-285 برگشت به فهرست نسخه ها
گزارش یک مورد پاراسومنیا به دنبال مصرف ملاتونین
جواد ستاره ، پژمان هادی نژاد* ، پریسا عدیمی ناغان
1. مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، phadineghad@mazums.ac.ir
چکیده:   (228 مشاهده)
سابقه و هدف: پاراسومنیا به دلایل مختلف ارثی، بیماری های روانپزشکی یا طبی، مصرف مواد یا داروها رخ می ‏دهد. وقوع پاراسومنیای ناشی از داروها نه تنها باعث نگرانی بیمار و خانواده می ‏شود بلکه سبب عدم پذیرش ادامه درمان از سوی بیمار می‏ گردد. هدف از گزارش این مورد در نظر گرفتن ملاتونین به عنوان یکی از علل پاراسومنیای ناشی از دارو می باشد.
گزارش مورد: بیمار خانم 17 ساله ای است که به دلیل تاخیر در شروع خواب به درمانگاه اختلالات خواب یک مرکز دانشگاهی مراجعه نموده است. پس از رد علل مدیکال و تشخیص اختلال تاخیر فاز خواب-بیداری، توسط روانپزشک تحت درمان با 1/5 میلی گرم ملاتونین قرار گرفت. بیمار همان شب دچار توهم بینایی، فلج خواب و کابوس شد. یک ماه و نیم بعد با مصرف مجدد ملاتونین علائم مشابه بروز کرد. پس از قطع دارو علایم در پیگیری 6 ماهه وجود نیامد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، مصرف ملاتونین می تواند سبب بروز پاراسومنیا گردد. در بیمار فوق با توجه به احتمال خطرات پاراسومنیا و کاهش پذیرش درمان، لازم است هشدارهای لازم در این مورد به بیمار و خانواده داده شود و از درمان های غیر دارویی کمک گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: ملاتونین، اختلال تاخیر فاز خواب-بیداری، پاراسومنیا، اختلالات خواب.
متن کامل [PDF 341 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش موارد | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/7/18 | انتشار: 1401/5/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Setareh J, Hadinezhad P, Adimi Naghan P. A Case Report of Melatonin-Induced Parasomnia. JBUMS. 2022; 24 (1) :285-289
URL: http://jbums.org/article-1-10194-fa.html

ستاره جواد، هادی نژاد پژمان، عدیمی ناغان پریسا. گزارش یک مورد پاراسومنیا به دنبال مصرف ملاتونین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل. 1401; 24 (1) :289-285

URL: http://jbums.org/article-1-10194-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل Journal of Babol University of Medical Sciences

The Journal of Babol University of Medical Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4419